Het project begint zijn hoogtepunt te naderen. Een paar weken geleden ben ik namelijk begonnen met het maken van de spatborden, en zoals ik al eerder had vermeld wilde ik die van hout maken. Het probleem met hout is dat het over het algemeen plat en vlak is, en niet zo 1-2-3 tot een mooi rond spatbord te vormen is. Ja je kunt hout buigen met een hoop stoom en de juiste kennis, maar ik schat mezelf niet dermate ervaren in om dat nu al tot een goed einde te brengen. Toch zijn er wel alternatieven voor de houtbuiger met minimale ervaring. Hiervoor bestaan er houtvormen die makkelijk te buigen zijn, wat een leuke uitgangspositie is voor een spatbord. De mooiste vorm is bekend onder de naam vliegtuigtriplex, een zeer dunne triplex soort die afgewerkt is met een laagje beukenhout. En toevallig te koop in Arnhem bij de houthandel, in de maat 1,5 bij 1,5 meter wat op zich voldoende zou moeten zijn voor spatborden voor een fiets of 10.
De truc is om een aantal laagjes van dit triplex op elkaar de lijmen in de vorm die je het zou willen geven; zodra de lijm gedroogd is blijft het in die vorm zitten.
Gewapend met deze informatie ging ik aan de slag. Gelukkig was mede-fietsfreak Robert R. er bij om te helpen met het snijden van repen triplex (om de vrede in huis te bewaren zal ik niet vermelden hoe we dit op de parketvloer gedaan hebben...).
Repen vliegtuigtriplex van ongeveer 4,2 cm breed |
Een dag later had ik een setje spanbanden geleend bij ene Boris N. waarmee ik nu toch echt de spatborden kon gaan maken. Zodadelijk zal duidelijk worden waarom ik die nodig had.
Zoals ik al zei is de truc om meerdere lagen triplex op elkaar te lijmen in een vorm. Hierbij moeten de lagen tijdens het drogen wel goed op elkaar gedrukt worden om ervoor te zorgen dat de verbinding tussen de laagjes ook in stand blijft. Om spatborden te maken leek het me het handigst om een mal te maken van een velg van de racefiets, want dat is natuurlijk de perfecte cirkel voor een spatbord. Nu is een velg wat smal, dus met wat latjes die ik er dwars op geplakt had werd dat wat verbreed.
Velg met dwarslatjes |
Een vers ingespannen spatbord |
Nog twee pogingen met minder lijm leverden twee hele fatsoenlijke spatborden op.
Op dit moment ben ik ze nog aan te bewerken, dat wil zeggen schuren, uitsparingen maken voor smallere delen van het frame, gaatjes voor bevestigingspunten en alles wat ik verder nog tegenkom. Maar ik kon het toch niet laten om een voorlopige eerste versie te maken en even een rondje door de straat te rijden.
De spatborden zijn nu dus nog helemaal ongelakt, dus dat gaat snel veranderen. Ik wil ze niet in een donker eiken variant lakken, maar het zou wel leuk zijn als je wat beter kon zien dat het hout is. Verder is de lengte ook nog niet definitief, dus bij de volgende post zouden ze zomaar wat korter kunnen zijn.
In de tussentijd heb ik ook remmen gemonteerd en geinstalleerd.
En ik kon het ook niet laten om nog wat grappige groene tandwiel boutjes te bestellen (de oranje ketting is een twijfelpuntje):
Verder kan ik de verheugende mededeling doen dat op dit moment een bruin kunstleren zadel uit Taiwan wordt ingevlogen, en komt er nog een oplossing voor de pedalen.
Tot het volgende bericht!
Je project vordert gestaag en plots vlot! Krijgt de fiets een ceremoniƫle functie binnenkort? :)
BeantwoordenVerwijderenVerkoop je de houten spatborden ook ?
BeantwoordenVerwijderenHoi,
BeantwoordenVerwijderenIk heb een Brompton ineen gestoken en me ook aan houten spatborden gewaagd.
http://fietstoertjes.blogspot.be/2015/03/malle-spatborden-en-stomen-maar.html
Deze fiets is ondertussen verkocht, met normale spatborden erop.
Omdat Brompton bij de achterbrug/zitbuis geen spatbordbevestiging heeft plooie de houten stabord zich terug.
Ik denk van er terug te maken, maar met gelijmde gekruiste lagen fineer. Sterker en vormvatser dan massieve.
Mooi project van jouoverigens hoor!
mvg
Benny